آموزش و انجام پروژه های طراحی و تحلیل
 
 
انجام پروژه های مدلسازی و تحلیل
 

یکی از مهمترین  اجزای مکانیکی در صنعت یاتاقان است که مهندس مکانیک باید مورد آن ها اطلاعات کاملی داشته باشد .

 

 

یاتاقان ها را به صورت زیر می توانیم تقسیم بندی کنیم :

 

1-یاتاقان های لغزشی  (sliding bearing )

2-یاتاقان های غلتشی  ( rolling bearing) 

 

انواع یاتاقان های لغزشی :

1- یاتاقان چشمی

2- یاتاقان دو تکیه

3- یاتاقان قابل تنظیم

 

اجزای یاتاقان غلتشی

یاتاقان غلتشی از چهار قسمت اصلی زیر تشکیل شده است :

 

1- حلقه ی بیرونی  (outer ring )

2- حلقه ی درونی (inner ring )

3- اجزای غلتشی  ( balls or rolling element )

4- جدا کننده ( separator )

 

انواع یاتاقان های غلتشی :

 

1- یاتاقان شیارعمیق

2- یاتاقان با شکاف ساچمه زنی

3- یاتاقان با تماس مایل

4- یاتاقان کاسه نمد دار

5- یاتاقان خود میزان

6- یاتاقان کف گرد

7- رولبرینگ

 

مزایا و معایب یاتاقان های لغزشی :

نیرو های زیادی تحمل می کنند – در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند – آرام و بی صدا کار میکنند – محدودیت سرعت ندارند – جای کمتری اشغال می کنند – مونتاژ و پیاده کردن آنها راحت است – دقت زیاد لازم ندارند – مراقبت های زیادی از جمله از نظر روغن کاری دارند – توان شروع اولیه حرکت در آنها زیاد است –

 

مزایا و معایب یاتاقان های غلتشی :

برای شروع حرکت گشتاور کمی لازم است – به روغنکاری زیاد احتاج ندارند – به علت استاندارد بودن تعویض آن ها راحت است – مقدار کمی از محور در داخل یاتاقان جای گرفته به همین دلیل طول محور را می توانیم کوتاه انتخاب کنیم – خراب شدن آن همراه با سرو صدا است – عمر کمتری دارند - در مقابل ضربه و ارتعاش حساس هستند- محدودیت دوران دارند .

 

طراحی یاتاقان ها:

هدف از طراحی یاتاقان ها تعیین ابعاد آن هاست تا بتوانند تحت شرایط کاری عمر مطلوبی را داشته باشد پس اساس طراحی بر عمر یاتاقان استوار است .

 

عمر یاتاقان :

تعداد دورها یا ساعت های کار که یاتاتقان می گذراند عمر نامیده می شود .

 

 |+| نوشته شده در  پنجشنبه پنجم اردیبهشت 1387ساعت 9:33  توسط هومن فرید  | 
 
  بالا